Jumaat, 10 Julai 2009

Doa Dari Hadis Sohih : Khusus Elak Di Rogol & Cabul


Assalamu'alaikum...

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji hanya bagi Allah Tuhan sekalian 'alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w.

Saban hari kita dengar dan lihat di kaca tv dan di dada akhbar, tentang masalah berkaitan rogol dan cabul sampai ke hari ini masih hangat diperkatakan. Setiap kali baca akhbar ada saja kes berkaitan rogol dan cabul ini, seolah-olah kes ini sudah menjadi satu fenomena yang melanda Negara kita ketika ini. Hari ini kalau kita baca di surat khabar Metro, seorang warga emas yang kemaruk seks merogol seorang wanita kurang upaya, bukan sekali malah 4 kali sehingga wanita itu mengandung sudah 5 bulan. Kejadian ini berlaku di Kota Bharu. Dan banyak lagi kes yang berlaku sebelum ini. Di manakah letaknya sifat perikemanusian mereka? sehingga mereka sanggup melakukan sedemikian rupa. Mana letaknya sifat malu mereka terhadap manusia khususnya terhadap Allah s.w.t? Mana perginya iman mereka?

Posting kali ini berkaitan doa dari hadis sohih khusus untuk mengelakkan wanita di rogol dan di cabul. Terdapat beberapa pertanyaan tentang doa yang khusus bagi kaum wanita samada dewasa dan kanak-kanak untuk mengelakkan mereka dari terperangkap dalam situasi yang boleh membawa kepada rogol, pencabulan dan lebih dasyat lagi deraan seks yang diakhiri dengan pembunuhan.

Doa dari hadis sohih perlindungan setiap kali keluar rumah, iaitu :-

رسول الله يقول من قال بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم ثلاث مرات لم نصبه فجأة بلاء حتي يصبح ومن فالها حين يصبح ثلاث مرات لم نصبه فجأة بلاء حتي يمسي

Dalam sebutan rumi : BISMILLAHILLAZI LA YADURRU MA'ASMIHI SYAIUN FIL ARDI WA LA FIS SMA'IE, WAHUWAS SAMI'UL 'ALIM.

Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : "Dengan nama Allah yang tida dimudharatkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui" sebanyak 3 kali, maka ia tudak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membaca ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya" (Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidzi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan - Teks doa berwarna merah Syeikh Syuaib ; Hasan)

Ingin saya utarakan satu lagi doa sohih yang dibaca oleh isteri Nabi Ibrahim a.s (iaitu Siti Sarah) yang menyebabkan para lelaki zalim termasuk rajanya melarikan diri, saya sertakan sekali sumber rujukannya dari hadis Nabi s.a.w.

اللهم ان كنت تعلم اني اّمنت بك وبرسلك وأحصنت فرجي الا علي زوجي فلا تسلط علي الكافر

Dalam sebutan rumi : ALLAHUMMA IN KUNTA TA'LAMU INNI AAMANTU BIKA, WA BIRASULIKA WA AHSONTU FARJI ILLA 'ALA ZAWJI FALA TUSALLIT 'ALAYYA WA AZ-ZALIM.

Ertinya : Ya Allah, jika engkau mengetahui bahawa aku beriman kepadaMu dan RasulMu, dan aku menjaga kehormatanku hanya untuk suamiku, maka lindungilah aku daripada dikuasai oleh orang-orang kafir dan zalim." (Riwayat Al-Bukhari, no 2104, 2/722 ; Sunan Al-Baihaqi, 5/97 ; Musnad Ahmad, 2/403 ; Fath Al-Bari, 6/393 ; Umdat Al-Qari, 12/30 ; Sohih)

Semoga ia dapat dilafaz dan di amalkan oleh semua wanita msulimah, cuma jangan lupa bahawa doa ini bersifat tawassul dengan amal soleh anda, iaitu apabila diikat dengan imannya dengan Allah s.w.t dan RasulNya dan telah dijaga kehormatannya dan sudah tentu auratnya.

Justeru, seolah-olah kemaqbulan doa ini juga diikat tentang kewajiban untuk beriman dengan Allah dan RasulNya dan menutup aurat anda. Tanpanya, doa ini masih amat digalakkan untuk dilakukan, cuma jaminan seolah-olah lebih pasti bagi yang apa yang dikatannya (dalam doa ini) menepati apa yang sebenarnya penampilan fizikal anda.

Justeru, jika berbaju kebaya terbelah, baju sendat menampakkan susuk tubuh, berpakaian nipis seolah telanjang, bersolek canggih seperti artis bukan Islam, sudah tentu doa ini sahaja belum cukup mampu menjaga anda. Bukan kerana Allah s.w.t tidak mampu, tetapi Allah s.w.r tidak anggap wanita itu layak dek kerana kedegilannya mematuhi syariat yang telah ditetapkan islam itu sendiri. Renugkan dan fikirkanlah wahai wanita muslimah......

Wallahu 'Alam

Sumber : Zaharuddin Abd Rahman - http://www.zaharuddin.net

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Maha Agung Tuhan Pencipta Keindahan Alam Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template